Sandra Pettersson, yrkeslärare på fordon- och transportprogrammet, med några av sina elever.

I dagsläget går det över 100 000 gymnasieelever i något av de 12 nationella yrkesprogrammen. Ofta är det yrkeslärarna på programmen som blir elevernas första möte med sin framtid. Det är i det mötet som intresset för den framtida branschen växer, och de flesta yrkeslärare vittnar om hur mycket yrket ger tillbaka. ”Det blir aldrig tråkigt”, hör man ofta.

Vi backar bandet och kikar lite närmare på några yrkeslärare som är verksamma idag för att få en djupare insikt i drivkraften att bli yrkeslärare och vad de menar med att det ger så mycket tillbaka. Vad fick dem att bli lärare? Vad vill de föra vidare hos sina elever? Och hur var deras resa från yrkesverksam till yrkeslärare?

Många aktiva yrkeslärare vill kombinera sitt yrke med en inre drivkraft att lära ut och jobba med ungdomar. Kanske har den tanken väckts genom att coacha barn på fotbollsplanen, eller genom att ta hand om praktikanter på sin arbetsplats.

För Dan Runge, yrkeslärare på industritekniska programmet, var det ungefär så.
– Jag var ledare i fotbollsskolan när jag var yngre, och då upptäckte jag det stora i att lära ut till andra. När skolan där jag själv gick på gymnasiet ringde och frågade om jag inte ville bli yrkeslärare, kändes det självklart. Att få jobba med både teknik och människor är för mig en optimal kombination.

För Sandra Pettersson, yrkeslärare på fordon- och transportprogrammet, vaknade intresset för läraryrket redan på gymnasiet.
– Jag blev väldigt inspirerad av min yrkeslärare i transportämnena, och kände att jag skulle vilja jobba på samma sätt.

Tanken låg och vilade i bakhuvudet och hon gav sig ut för att jobba i ett par år efter studenten. Efter en tid märkte Sandra att det inte fanns många som hon; unga kvinnor ute på vägarna. Det ville Sandra ändra på, så hon valde att återupptäcka intresset för att lära ut, och valde att vidareutbilda sig för att bli behörig yrkeslärare.
– Jag kände att jag ville utvecklas och visa på att det finns utrymme för yngre tjejer. De flesta yrkeslärare jag träffat vid det laget var män i övre medelåldern, något jag ville ändra på. Att bli yrkeslärare som ung tjej i en mansdominerad bransch verkade ju kul, så jag satsade på det.

Och fler yrkeslärare behöver det bli. I rena siffror behöver 15 700 yrkeslärare examineras fram till 2033. Det är över 1 000 yrkeslärare per år. Fortfarande väljer allt för få att bli yrkeslärare. Varför? Det är en omöjlig fråga att svara på.

Men Dan Runge belyser vad många nog funderar kring; att man är rädd att svika sitt yrke och sina kollegor genom att bli yrkeslärare. Han poängterar däremot att valet att bli yrkeslärare inte handlar om att lämna yrket bakom sig – tvärtom.
– Jag får fortsätta med det jag tycker är roligast, samtidigt som jag får föra kunskap vidare till mina elever. Det är klart att jag hade kunnat göra nytta inom industrin med, men att få lotsa nya elever in i yrkeslivet är väldigt mycket värt för både mig och för industrin.

Både Dan och Sandra är tydliga med hur mycket de trivs på jobbet, och berättar gärna hur fantastiskt det är att få vara yrkeslärare åt nästa generations framtida branschkollegor. De är inte ensamma, utan de flesta yrkeslärare är rörande överens om att det finaste med att vara lärare är att få se sina elever utvecklas och blomma ut på sin utbildning.
– Det är helt fantastiskt att få vara en del av en ung människas väg ut i livet. Att föra vidare kunskap är så viktigt, säger Elin Jobén, yrkeslärare på Försäljnings- och serviceprogrammet i Uppsala.

Även Ulf Österlindh, yrkeslärare på el- och energiprogrammet, håller med om den mäktiga känslan att få hjälpa sina elever.
– Att få vara med på den resan som eleverna gör under sina tre år på gymnasiet är enormt, det händer ju otroligt mycket under gymnasieåren. När man ser polletten trilla ner hos en elev som kanske kämpat lite extra i en kurs, det är en upplevelse som är oslagbar. Det är stort, viktigt och otroligt häftigt.

Att bli yrkeslärare är ett beslut han aldrig har ångrat.

Är du intresserad av att veta mer? Läs mer om hur du kan bli yrkeslärare här.

Vill du veta mer?
Läs om hur Ulf Österlindh blev yrkeslärare.
Läs om hur Sandra Pettersson blev yrkeslärare.
Läs om hur Dan Runge blev yrkeslärare.
Läs om hur Elin Jobén blev yrkeslärare.

Senast ändrad: 30/08/21