Tävlande Nelly Alm och expert Kajsa Englund
Hur går det till?
Tävlingen består av två moment, där moment 1 är rollspel och moment 2 är backoffice/kontorsuppgifter.
Under moment 1 tar den tävlande emot gäster (skådespelare) med syfte att hjälpa dem på absolut bästa sätt och enligt internationell standard. Från regelrätta incheck och utcheck till klagomålshantering, krishantering och turistinformation.
Moment 2 innefattar administrativa uppgifter som bokningar, säljkampanjer inkl. budget, hållbarhetsarbete, förberedelser inför kommande dagar i reception samt olika typer av säljpitchar.
Hur kan en tävlingssituation se ut?
Den tävlande står i receptionen och tar emot klagomål från en gäst över disk. De vet inte innan vilka situationer som kommer uppstå och ofta sker flera scenarion samtidigt så att den tävlande behöver prioritera.
Domarna kommer att kolla på hur den tävlande bemöter gästen och ge poäng ge poäng baserat på ex om gästen adresseras med namn, säkerställs rumsnummer, ger man en ursäkt, erbjuds en lösning direkt eller behöver gästen vänta och då hur länge.
Visste du att …
Hela tävlingen sker på engelska och det gäller att ha bra språkkunskap för att förstå tävlingsuppgifterna, gästernas önskemål och administrativa system.