- Bli yrkeslärare
- Yrkesutbildning
Hon lärde sig grunderna i matlagningen på bästa möjliga sätt – i köket hemma hos mormor. Där förankrades kärleken för matlagningen. Tillsammans med engagemanget att lära ut, blev valet plötsligt klart – det var ju yrkeslärare Padma Lavigne Vullings skulle bli.
Kunskapen om matlagning går ofta i arv i generationer, vilket Padma och hennes mormor bevisar. I mormors kök lärde Padma sig mycket.
– Mormor var min extramamma och en av mina stora förebilder i livet. Hon var också en matlagerska av stora proportioner. Mycket av smaksättningen jag lärt mig kan jag spåra tillbaka till mormors kök. Det var klassisk husmanskost där grundsmakerna är jätteviktiga, säger Padma.
Så att det blev restauranglinjen var inte så oväntat. Dessutom drev familjen en restaurang, vilket gjorde att Padma redan hade jobbat extra i flera år innan hon började på kockskolan. Innan dess hade hon varit skoltrött, och inte så sugen på att plugga. Men det ändrades nu.
– Det slutade med att jag satt och hjälpte mina klasskamrater med studierna, lärde dem begrepp och annat. Det var för att jag tyckte att det var så kul, säger hon.
Att hon tyckte om att lära ut blev ännu tydligare – redan innan kockutbildningen hade hon varit sugen på att bli lärare. Men hon visste inte riktigt inom vad, även om hennes egen lärare, Linda, visade på en möjlighet.
– Hon visade mig att yrkeslärare kunde vara en möjlighet för mig med, utan att ha jobbat i 30 år i branschen först.
Men först ville Padma lära sig mer. Efter restaurangskolan drev hon en egen cateringfirma parallellt som hon gick gastronomiprogrammet på Kristianstads högskola, för att förkovra sig.
– Det var när jag var klar i Kristianstad som jag insåg att jag inte var nöjd. Då valde jag att söka till yrkeslärarutbildningen på Malmö Högskola, vilken jag kom in på, säger hon.
Padma läste in sin lärarbehörighet på helfart, men hann ändå med att jobba som kock parallellt vid behov. Hon hade hamnat helt rätt, vilket bekräftades när hon mötte sin handledare Agneta på den verksamhetsförlagda utbildningen.
– Jag hade förberett mig till tänderna för min första lektion, men så glömde jag en hel del ändå. Agnetas feedback var strålande, och vi skrattade gott. Vi har fortfarande kontakt idag, och henne har jag lärt mig mycket av.
Det som motiverar Padma som lärare är att hon trivs med det hon gör, enligt henne själv.
– Jag trivs helt enkelt med att lära ut, jag tycker om att prata om det jag gillar och engagerar mig i det. Sen är det så häftigt att se eleverna lära sig nya saker, växa som människor och yrkespersoner.
Padma stortrivs i sin roll som yrkeslärare. När hon får frågan om varför hon ville bli lärare så kommer svaret snabbt.
– Jag vill kunna vara den vuxna som jag själv önskar att jag hade haft i min närhet när jag gick på gymnasiet. Jag har fått möjligheten att vara det, och har haft många speciella elever som jag alltid kommer att ha med mig. En av dem lite extra, och det är fantastiskt fint att få ha varit en del av den personens liv och utveckling.
Läs mer om hur du blir yrkeslärare här
Senast ändrad: 24/01/23
Fler nyheter att läsa
Yrkestävlingar
Andreas Markstedt blir ny teknisk delegat för WorldSkills International
Läs mer
Yrkestävlingar, Yrkesutbildning
Olle Spetz – Yrkeslandslagets nya lagledare 2026
Läs mer
Yrkestävlingar, Yrkesutbildning
Guldsmedens dag 2025: Möt två guldsmeder som formar framtidens guldsmide
Läs mer
Rapporter, Skola
Unga om yrkesprogram: 10–14 åringar behöver informeras tidigare
Läs mer
Yrkestävlingar
”Det är ett häftigt projekt” – Björn Nilsson om Yrkes-SM
Läs mer
Yrkestävlingar
Patrik Svensson vald till styrelseledamot i WorldSkills Internationals styrelse
Läs mer
Yrkestävlingar, Yrkesutbildning
Succé för Yrkeslandslaget på Yrkes-EM 2025
Läs mer
Yrkestävlingar, Yrkesutbildning
Fortsatt internationellt förtroende för Patrik Svensson
Läs mer
Skola, Yrkesutbildning
Ny projektledare för Yrkeskampen – hösten inleds med full aktivitet
Läs mer