"Mina elever får Sverige att rulla" - Worldskills

Hon har redan hunnit vinna titeln Årets Yrkeslärare, jobba som lastbilschaufför, skola om sig till yrkeslärare, cykla till Paris och förbereda sig inför den tuffa idrottstävlingen Ironman. Innan 30. Sandra Petersson är imponerande effektiv, och det engagemanget för hon med sig in i yrkeslärarrollen. ”Det är väldigt roligt att få se människor utvecklas varje dag.”

Man kan nog säga att Sandra föddes in i transportbranschen. Både hennes mamma och pappa jobbade som lastbilschaufförer, och Sandras eget intresse väcktes i unga år hemma i Östergötland. Att det blev fordon- och transportprogrammet på gymnasiet var självklart, och redan där fick hon upp ögonen för rollen som yrkeslärare.
– Jag blev väldigt inspirerad av min yrkeslärare i transportämnena, och kände att jag skulle vilja jobba på samma sätt. Därför passade jag på att läsa till de högskoleförberedande ämnena direkt, för att senare ge mig själv större möjligheter att studera vidare.

Godkänn marketing-cookies för att se denna video.

De vidare studierna fick vänta i ett par år och Sandra började köra lastbil direkt efter gymnasiet. Hon hade inte många jämlikar, unga kvinnor i 18-årsåldern, på vägarna då. Suget efter att ta steget vidare inom branschen väcktes igen.
– Jag kände att jag ville utvecklas och visa på att det finns utrymme för yngre tjejer. De flesta yrkeslärare jag träffat vid det laget var män i övre medelåldern, något jag ville ändra på. Att bli yrkeslärare som ung tjej i en mansdominerad bransch verkade ju kul, så jag satsade på det.

Så efter att ha kört på heltid i ett par år, sökte Sandra in till yrkeslärarprogrammet vid Linköpings Universitet. Hon jobbade parallellt som lastbilschaufför under studietiden. För Sandra var det väldigt positivt att vara elev igen, speciellt inför den kommande rollen som lärare. Det gav henne en bättre förståelse för de utmaningar som eleverna ställs inför, vilket var en viktig reflektion, menar Sandra.
– Jag lär mig fortfarande nya saker varje dag, och minns särskilt lärarsituationer kopplade till utmaningar och glädje. Det som kan tyckas vara omöjligt vid en första anblick handlar om att man bara inte har lärt sig det än.

Under det verksamhetsförlagda lärandet inom ramen för hennes lärarutbildning, kom Sandra i kontakt med en skola där hon fick jobb direkt efter avslutad examen, Vreta Utbildningscentrum utanför Linköping. Där är hon kvar än idag, och arbetar tillsammans med kollegan Thomas. Han inspirerar Sandra i sin yrkesroll.
– Thomas har en unik förmåga att se möjligheter och vägar framåt. Han skapar relationer och hittar metoder för alla de utmaningar som vi ställs inför. Han får mig att reflektera, växa och utvecklas varje dag i min roll som lärare. Det är jag glad för.

För Sandra är det möjligheten att se människor växa och utvecklas som driver henne i yrkesrollen som lärare. Och hon är nog en bra förebild och inspiratör för unga tjejer som vill in i branschen. De senaste åren har antalet unga tjejer som söker till fordon- och transportlinjen ökat på Vreta Utbildningscenter. Tre-fyra år tillbaka har antalet tjejer varit omkring 30 procent, men till hösten 2020 blir det 50 procent. 2014 arbetade 3000 kvinnor som lastbilschaufför, fyra år senare var siffran uppe på 4000 stycken.
– Ungdomarna behöver se att det inte är en bransch bara för äldre män, det finns utrymme för alla olika typer av människor. Det är så roligt att se en ökande jämställdhet, vilket jag tror beror på att vi blir fler kvinnliga förebilder. Det är klart att det blir roligare då.

I rollen som lärare och vardagen i undervisningen är ingen dag den andra lik, och hon trivs fortfarande lika bra som lärare, sju år senare. Moment som teoretisk undervisning i sal, och övningskörning av personbil, lastbil och lastbil med släp, hör till vardagen. Det gör även körprov eller praktiska övningsmoment som backning, lastning, manövrering, eller kranövningar.
– Egentligen är det enda gemensamma för alla dagar att undervisningen sker med eleven i centrum. Det är också det som är så roligt med att vara lärare, att få se alla elevers individuella resor under gymnasieåren.

Och yrkesmässigt drivs Sandra av att vara en lärare som själv lär sig. Men även privat har hon en stor drivkraft. Förra året cyklade hon till exempel till Paris, ett evenemang som utförs årligen till förmån för Barncancerfonden. Årets utmaning skulle bestå i en så kallad Ironman, en stenhård triathlontävling. Tyvärr så blev tävlingen inställd på grund av Covid-19.
– Löpningen är inte min favorit, men det hade varit roligt att göra det. Det får bli nästa år istället. Jag tycker det är roligt att aktivera mig, och hittar tid för reflektion vid sådana tillfällen. Det gör mig till en bättre lärare i slutändan, eftersom det lär mig att nya utmaningar gör att man växer som människa.

När Sandra avslutningsvis får svara på frågan om varför det är viktigt att föra vidare kunskap, kommer svaret utan tvekan.
– Det är viktigt att skapa lärsituationer för att kunna ta tillvara på de erfarenheter som tidigare gjorts. Kunskap är nyckeln till så mycket, och jag tycker det är spännande att få följa elevernas utveckling på deras väg in i transportbranschen.

LÄS MER OM HUR DU BLIR YRKESLÄRARE HÄR

Senast ändrad: 24/01/23