WorldSkills Sweden har fått äran att arrangera en del av Yrkes-VM 2022, (Worldskills Competitions 2022 – Special Edition) i Sverige, närmare bestämt för yrket ”Visual Merchandiser”. Tävlingen kommer genomföras i Kista galleria, Stockholm mellan den 14-17 oktober, då världens skickligaste Visual Merchandisers möts.

Yrkes-VM är världens fjärde största tävling med drygt tusen tävlanden, där Sverige bidrar med 17 yrkesskickliga deltagare som tävlar i 15 olika yrken. I år kommer inte tävlingarna som brukligt genomföras på en och samma plats. Efter att beskedet kom om att pandemin stoppat tävlingen i Kina togs det nya konceptet fram på rekordtid, vilket innebär att 15 av de 56 deltagande länderna nu arrangerar de olika grenarna. Årets upplaga av tävlingen går därför under namnet WorldSkills Competition 2022 Special Edition.

Sverige har fått äran att arrangera tävlingen för yrket ”Visual Merchandiser” (butikskommunikatör) som kommer att äga rum i Kista galleria mellan den 14-17 oktober. Just nu arbetas det för fullt för att säkerställa att allt inför tävlingen är på plats. Det är många delar som måste fungera när väl tävlingen drar i gång och det är högt ställda krav på värdlandet från WorldSkills Internationals.

Det är Hanna Lind från Åsljunga som kommer presentera Sverige under tävlingen. Men även åtta andra länder finns representerade, Taiwan, Kazakstan, Kina, Indien, Lettland, Frankrike, Singapore och Ungern.

– Det känns fantastiskt roligt att Sverige fått möjligheten att arrangera tävlingen för ”Visual Merchandiser”. Det var högst osäkert om Yrkes-VM kunde genomföras men med gemensamma krafter och stort engagemang från alla medlemsländer så löste vi det. Nu får alla deltagare i Yrkeslandslaget chansen att visa upp sin yrkesskicklighet runt om i världen säger Pontus Slättman, vd på WorldSkills Sweden.

Tävlingen äger rum i Kista galleria och det kommer finnas möjlighet för besökarna att få mer information kring yrket av Handelsrådet som är på plats.

– För oss på Handelsrådet är det naturligtvis roligt att Sverige har fått möjlighet att arrangera tävlingen för just handelsyrket ”Visual Merchandiser”, ett viktigt yrke som bidrar till att förgylla kunders visuella upplevelser i både fysiska och digitala kanaler. Det känns extra bra att tävlingen avgörs i en autentisk miljö omgiven av butiker och handel i Kista centrum, säger Mats Johansson, vd på Handelsrådet.

Deltagarna i tävlingen butikskommunikation är:

  • Chi-Jung Chiu, Taiwan
  • Dana Baigoshkarova, Kazakstan
  • Hanna Lind, Åsljunga, Sverige
  • Ka Yu LEUNG, Hong Kong, Kina
  • Khushi Dinesh Choudhari, Indien
  • Kitija Kozule, Lettland
  • Lola BAIS, Frankrike
  • Zi Qin Eng, Singapore
  • Zsuzsanna Vivien Mogyorosi, Ungern

Senast ändrad: 21/09/22