Goda ambassadörer viktiga för återväxt i branschen - Worldskills
Mats Pettersson, VD för Murbiten, Göteborg

Hur kan en medarbetare utvecklas inom sitt yrke samtidigt som han eller hon också blir en god ambassadör för yrket och branschen? På Murbiten i Göteborg har man hittat ett samarbete som gagnar såväl företag och medarbetare som hela branschen.

För en bransch som ständigt behöver nya medarbetare är det viktigt att ungdomar som ska välja gymnasieprogram får upp intresset för yrket. En del i det är att hitta ambassadörer för branschen, personer som visar vad som är möjligt inom yrket och som de unga kan identifiera sig med.

När Daniel Carlberg började sin anställning på Murbiten hade han nyligen vunnit Yrkes-SM i murning och skulle snart tävla i Yrkes-VM och senare även i EM i Göteborg. Han behövde därför lägga tid på att förbereda sig inför de olika mästerskapen.

– Vi tyckte att det lät väldigt roligt, och även om vi då inte visste exakt vad det skulle innebära för oss ville vi ge honom friheten att träna på arbetstid. Vi ser det som något bra för honom, för yrket och för Murbiten, säger vd Mats Pettersson.

Föreläser om sitt yrke

I dag innebär samarbetet bland annat att Daniel får möjlighet att på arbetstid besöka skolor och föreläsa om muraryrket. Tack vare Daniels engagemang blir fler intresserade av att söka sig till yrket. Tanken med hans besök är att om några elever står mellan valet av att utbilda sig till antingen exempelvis snickare eller murare så kanske några av dem kan bli nyfikna på muraryrket.

– Han är en liten del av att göra en stor förändring, och jag är säker på att han lyckas. Vi behöver få fler ungdomar som utbildar sig inom murning och puts. Det är lätt att bara fokusera på pengar, vad detta kostar oss. Men vi måste titta bakom horisonten. Om han kan locka ett par extra murare som har talang så är det en fördel för hela murarskrået, ja för hela Sverige, att vi bygger ett stabilt yrke.

Just kostnaden, jämfört med hur man kan räkna hem den PR som Daniel gör för yrke och företag, är annars svårt att rent konkret visa siffror på. Men Mats Pettersson konstaterar att det är värt det trots att han inte kan säga om det har lett till mer jobb åt företaget.

– Han är ung och driven och bidrar till att lyfta oss som företag. Det gör att vårt fokus blir annorlunda. Hans vilja att bli bättre, ivern att komma framåt, smittar av sig. Som företagare kan man vara bra på en del bitar och sämre på andra. Daniel lyfter oss när det gäller vissa delar och vi lyfter honom när det gäller annat. Då blir helheten bra och det utvecklar hela företaget och alla våra anställda.

Ett upplägg som gynnar alla

Dessutom bidrar upplägget till att både företaget och Daniel utvecklas.

– Vi har gjort en plan på hur han ska kunna utvecklas hos oss. Han kommer att få ta över allt större projekt. För oss är det också både billigt och bra att låta Daniel ta hand om dem som är intresserade av att bli lärlingar hos oss. Han är duktig som handledare och ser också snabbt om någon har talang för yrket.

Än så länge är Murbiten tämligen ensamma om detta upplägg. Mats känner inte till något annat företag som gör likadant. Han får ofta frågor om konceptet men har inte hört någon annan säga att de också vill prova.

Daniel Carlberg, murare

Tips!

  • Låt dem som är intresserade av att förkovra sig inom sitt yrke göra det. Utbildning är alltid en fördel och på sikt tjänar företaget på det.
  • En del branschorganisationer erbjuder stipendium för vidareutbildning. Tipsa medarbetarna om att söka.
  • Genom att låta medarbetare besöka skolor och berätta om yrket bidrar ni till att stärka återväxten. Goda ambassadörer är viktiga för hela branschen och dess återväxt.

Senast ändrad: 16/01/20