Vi har frågat och fått svar på hur lärare har löst problemet med praktiska moment i utbildningen som av olika anledningar behöver genomföras på hemmaplan i stället för i skolan. Dessutom ger Charlotte Arkenback-Sundström, forskare, lärare och doktorand/PhD på institutionen för tillämpad IT på Göteborgs universitet sina bästa tips.

Se instruktionsvideos längre ner på sidan

 

Tips

  1. Corona-cupen. Björn Berling, yrkeslärare på Sturegymnasiet i Halmstad har under våren skapat en digital matlagningstävling mellan eleverna. De har fått skicka in bilder på sina anrättningar och så har yrkeslärarna bedömt dem och korat en vinnare varje vecka.
  2. Laga matkassen hemma. På Åva-gymnasiet i Täby har Kenneth Dahlgren, lärare på Restaurang- och Livsmedelsprogrammet, skapat matkassar som eleverna själv får hämta på skolan vid en specifik tid. I kassen har det funnits ingredienser till en måltid som de ska laga under en specifik tid hemifrån i sitt eget kök med sina egna redskap. Först, på morgonen, har innehållet i kassen gåtts igenom av läraren tillsammans med eleverna via digital plattform. Eleverna dokumenterade sedan arbetet via video eller bilder som skickades in innan en viss tid under dagen. Läraren följde upp varje dag och eleverna få feedback digitalt via videomöten. Eleverna har också fått beskriva hur de skulle ha utvecklat rätten i fall de hade haft tillgång till andra redskap eller verktyg och beroende på målgrupp.
  3. Poddar som kunskapsfördjupare. Läraren Katarina Westlund på Dackeskolan i Mjölby har arbetat med att ta fram poddar som eleven ska lyssna på för att hitta svaren på specifika frågor. Poddarna har även används för att eleverna ska kunna jämföra olika ståndpunkter gällande en specifik fråga, t. ex. olika specialkost. Eleverna får lämna in sina svar till läraren innan lektionen, sedan har frågan diskuterats i helgrupp via schemalagda videomöten.
  4. Pappersmodeller i stället för plåt. På Wendesgymnasiet i Kristianstad har yrkesläraren Peter Lindén och hans elever skapat modeller i papper för att visa på metoden plåt kan veckas. Eleverna har fått skapa sina egna pappersmodeller och under tiden dokumenterat sin process.
  5. Hemmaföreläsningar. Att livesända hemifrån har blivit ett sätt för både elever och lärare att visa upp något som de vill lära ut eller har lärt sig. Det kan göras enkelt. Sätt upp ett papper eller ordna med en egen whiteboard tavla hemma, filma dig själv och föreläs framför den. Se till att ha bra pennor så att det är lätt att se vad som står på tavlan. Glöm inte att ljussättning är viktigt för att budskapet ska gå fram också.
  6. Arbetssättet flipped classroom, som bland annat Daniel Barker på Norra Real i Stockholm arbetar med, har slagit igenom stort på flera håll. Eleverna i förväg ta del av ett digitalt material med själva grundinnehållet och kan sedan komma väl förberedda till lektionerna, där man kan fokusera på reflektion, dialog och samarbete kring innehållet.
  7. Servera som på restaurang – hemma. Inte alla elever har samma förutsättningar. Det har Sturegymnasiet i Halmstad löst genom att eleverna som har studerat servering först har skickat in video och bilder på hur de har dukat hemifrån och bjudit exempelvis sin familj på middag. De har i efterhand fått reflektera i vloggformat över hur de hade kunnat förbättra upplägget i fall de hade haft tillgång till andra redskap och eller förutsättningar.
  8. Samarbete med lokala idrottsföreningar utomhus. Elever på idrottsutbildningar har kunnat träna utomhus för att kunna genomföra sina uppgifter. Lärare har kunnat besöka sina eleverna på plats för att följa upp hur det har gått för elevens.
  9. Experiment som lyfter kunskapsnivån. På det så kallade ”Hjärnverket”, finner vi universitetsadjunkt Mattias Rundberg och hans kollegor, som samlar kunskap om digitala verktyg i naturvetenskaplig-undervisning. Mattias Rundberg arbetar som universitetsadjunkt vid Högskolan i Halmstad och tidigare jobbat 12 år i grund- och gymnasieskola.
  10. Fysiska träffar med få inblandade. Vi kan träffas fysiskt också, men bara några i taget. Så har Bäckadalsgymnasiets fordonsprogram löst det för att läraren ska få veta hur en elev klarar sig för de specifika kurskrav som ställs. Och “I skogen är det ingen trängsel”, där har Naturbruksgymnasiet i Svedala delat in eleverna i grupper om fem för att kunna genomföra exempelvis terrängkörningsmoment.
  11. Spel som motivator. Att spel motiverar oss är en faktum, enligt forskarna. Och att använda spel som motivator finns det många varianter på. Här finns en introduktion som Camilla Askebäck Diaz som är förstelärare i digitala verktyg och ämnesspanare för Lärarnas Riksförbund har tagit fram.
  12. Digitala kontrollfrågor efter lektionens slut. Använd er av så kallade exit tickets, som innebär att för eleverna ska få närvaro för en lektion så måste de skicka in svar på en fråga som är kopplad till lektionen, via exempelvis en poll eller i en chattfunktion.
  13. Brainstorming tillsammans. Här kan alla elever vara med och bidra i diskussionen direkt genom att kommentera och skriva in under pågående lektion direkt i mobilen, surfplattan eller datorn.
  14. Slumpen får avgöra. Att dela in eleverna i grupper är enkelt med slumpgeneratorn. Läraren lägger till namnen och så sköter datorn resten.
  15. Där nybörjare möter proffs på digitala arbetssätt? Kika in på fb-gruppen IKT-verktyg, där finns diskussion och forum för alla kunskapsnivåer av lärare.

Tips kring distansundervisning

Charlotte Arkenback-Sundström är forskaren och lärare, doktorand/PhD student på institutionen för tillämpad IT hos IT fakulteten på Göteborgs universitet. Hon visar ett par bra knep och sätt att arbeta digitalt tillsammans med eleverna.

Använda green screen

Det finns massor av olika programvaror och arbetssätt där ute. Här får du tips på hur lärare kan tänka när de vill få eleverna att starta igång sin tankeprocess inför en ny uppgift. I det här videon visar Charlotte hur green screen kan användas för att visa video bakom sig, ungefär som när en hallåa presentera något i tv.

Se instruktionen

Få elever att reflektera med hjälp av vlogg

Få eleverna att att berätta för dig vad de har lärt sig och hur de kan presentera hur de har lärt sig med hjälp av videodagböcker. Videodagboken hjälper eleven att reflektera över sin kunskap. I denna instruktion får du tips på tre olika slags videodagböcker som du kan använda i din undervisning.

Se instruktionen

Få eleverna att berätta om sin APL via mobilen

Vi kan inte alltid träffas fysiskt, men det behöver inte betyda att undervisningen ska avstanna. Här får du som lärare hjälp att ställa rätt frågor för att få ut de svar du önskar av eleverna genom att bara kommunicera via mobilen, oavsett vad du och de befinner sig.

Se instruktionen

Senast ändrad: 26/10/20