Elias Larsson och Isabelle Olsson, sistaårselever.

Eleverna får bättre yrkeskunskap genom att tidigt utbildas i rätt miljö. Därför går de ut på APL redan under sitt första år av utbildningen. De är själva nöjda med upplägget och tycker att de växer med sitt ansvar.

På Vipans hotell– och turismprogram är filosofin enkel. För att kunna bedöma elevernas yrkeskunskap behöver lärarna se hur de agerar i den miljön. Därför är det självklart att låta dem skolas in i yrkesrollen så tidigt som möjligt.

– Det som inte går att göra någon annanstans gör vi i skolan men resten sker ute på plats. Det blir bäst så, säger yrkeslärare Eva Lönn.

Kanske är det den tidiga APL:en, att eleverna verkligen utvecklas och mognar på kort tid, för de verkar så vuxna. I frukostmatsalen på Elite Plaza i Malmö går det knappt att se skillnad mellan elever och personal. Till viss del beror det säkert på att alla har likadan uniform, men också för att de rör sig vant bland gästerna, säger god morgon och erbjuder kaffe.

Trygghet genom hela utbildningen

Yrkeslärarna Eva Lönn och Karin Tengvall Dahlbom ser sig omkring och nickar belåtet när de konstaterar att eleverna växer in i sin yrkesroll lite mer för varje dag som går.
De har snabbt skolats in i uniformen, redan inför första APL-dagen gått en promenad på hotellet för att senare veta var personalingång, stämpelkort och klädskåp finns. De har övernattat på hotellet, något som varit ett uppskattat inslag, och även deras föräldrar har fått information om vad som förväntas av eleverna under APL-perioden. överdrivet långa lösögonfransar och vita tubsockor till den mörka uniformen är två exempel på vad som inte accepteras.

– Vi har höga förväntningar på eleverna och därför ställer vi krav på dem. Om de ska lyckas behövs en viss disciplin och därför släpper vi inte emellan sådant som inte heller personalen skulle komma undan med. Det är av respekt för hotellet, förklarar Eva Lönn.

Och eleverna verkar gilla tydligheten och de regler som gäller. Den dagliga kontakten med lärarna ger dem en trygghet samtidigt som de också får ett stort ansvar för sitt eget lärande. Det bekräftas av Isak Malmborg Clase som tillsammans med sin handledare städar hotellrum. Med vant handlag byter han sänglinne samtidigt som han tillsammans med Karin och handledare går igenom vilka bitar av utbildningen han fortfarande har kvar att lära sig.

– Jag har fått ett bra stöd. Jag har vuxit som person, för det är lätt att känna sig vuxen när man får ta eget ansvar, säger Isak som också har fått göra några dagar i matsalen på närliggande Savoy.

– Ärligt talat trodde jag inte att jag till och med skulle få ta upp beställningar, men de litar på oss och vi får göra mycket. Det är skoj.

Isak Malmborg Clase
Isak Malmborg Clase

Tidig inblick i yrket

På promenadavstånd från Elite Plaza ligger Savoy. I hotellets konferenslokaler håller handledare Iréne Nilsson som bäst på att förbereda för dagens gäster.

– Som handledare är min uppgift att visa vad jobbet innebär. När eleverna kommer hit är det deras första år och det är viktigt att de får en bra start på sitt yrkesliv.

Under de senaste veckorna har hon haft hjälp av Oliver Brobeck från Vipans gymnasium.

– I början var det lite läskigt men alla handledare har varit bra och ingen fråga är för dum, säger Oliver Brobeck som tycker att han har utvecklats mycket under APL-perioden.
– Jag tar mer initiativ nu och vågar prata mer med folk. I går tog jag emot 50 gäster, säger han och låter mycket nöjd.

Från början var han emellertid mer intresserad av turisminriktningen och ville bli reseledare, men efter att ha praktiserat på konferensavdelningen har han fått upp intresset för den delen av yrket och tror att konferens kan vara en bra inriktning för honom även i framtiden. På så vis är det bra att tidigt komma ut på APL, tycker Oliver. Det ger en bra inblick i arbetet och blir lättare att senare välja inriktning.

– Det är bra också att lärarna är här och följer upp minst en gång om dagen.

Irene Nilsson och Oliver Brobeck

Kommer långt med tidig start

Även Elias Larsson och Isabelle Olsson som går sista året på utbildningen, och därmed har kunnat följa sin egen yrkesutveckling under tre år, lyfter fram den täta lärarkontakten. Nyligen gjorde de APL på Malta under tolv veckor.

– Vi fick besök av både rektor och lärare och vi kunde alltid ringa dem om vi behövde stöd. Det var en trygghet, berättar Elias.

Både han och Isabelle är nöjda med att så tidigt ha fått prova på yrket, även om de också gärna hade testat turisminriktningen. De bekräftar också att Vipan har gott rykte, något som märktes när de två deltog – och vann – gymnasie-SM i hotellkategorin.

– Skolan har väl aldrig kommit sämre än trea så vi hade viss press på oss, säger Elias med ett skratt och Isabelle fyller i: – Men det märktes också på de andra eleverna att vi kommit längre mycket tidigare just för att vi tidigt har fått prova så många olika delar av hotellyrket.

Framför allt har de under sina tre år upptäckt att yrket innebär så mycket mer än att bara checka in och ut gäster. Allt det som hotellgästerna inte själva ser, som administration, fakturering och sälj, ska eleverna behärska och helst i så många olika datorsystem som möjligt.

– Men våra handledare är duktiga på att pusha oss att hela tiden lära oss mer, säger Elias och Isabelle fyller i:
– Ja, våra lärare skulle aldrig ta in oss på en APL om inte handledarna var bra. Det märks att de själva har varit i yrket så att de vet vad vi behöver kunna.

Senast ändrad: 17/01/20