– Vård- och omsorgsprogrammet på Söderslättsgymnasiet har ett mycket modernt metodrum där ”patienterna” kan uppvisa en mängd sjukdomar som analyseras med hjälp av modern teknik, berättar Camilla Kronholm och Bengt Göran Persson.

På Söderslättsgymnasiet i Trelleborg har vård- och omsorgsprogrammet hittat nya vägar. En ökad satsning på information till blivande studenter har resulterat i fler sökanden och fler killar som därmed fått upp ögonen för att vårdyrket kan innehålla så mycket mer än de trott.

För att stärka utbildningen samarbetar yrkesskolorna i Trelleborg, Vellinge och Svedala med kommunerna, arbetsgivare och facken i ett vård- och omsorgscollege (VO-C).

– Den främsta anledningen är att ge studenterna en modern certifierad utbildning med tydliga karriärvägar, säger Camilla Kronholm, programutvecklare på Söderslättsgymnasiet i Trelleborg.

Camilla sitter även som spindeln i nätet och har kontakter med företag som tar emot elever för APL, driver handledarutbildning och följer upp kursmålen.

På Söderslättsgymnasiet organiseras ungdomsgymnasiet, SFI och Komvux inom samma rektorsområde vilket ger utbildningen en stor bredd. Ungdomar läser tillsammans med vuxna elever, vilket inte är så vanligt. Mervärdet är att alla delar med sig av sina erfarenheter. De personliga mötena ger en stor effekt på utbildningen.

– I år har antalet elever i programmet ökat från fjolårets 11 till 30 elever. Och för första gången är sju av dem killar. Vi tror att årets framgångar beror på bättre och mer arbetsmarknadsinriktad information till elever i årskurs åtta och nio, fortsätter Camilla.

– Vi vill visa vad vård- och omsorgsprogrammet kan leda till. Det handlar inte enbart om att utbilda undersköterskor för jobb inom äldre- och sjukvården. Branschen är bredare än så, säger Bengt Göran Persson, rektor för programmet.

En aktivitet som prövats är att bjuda in elever i årskurs 8-9 till Söderslättsgymnasiet. Tillsammans med representanter från arbetsgivare, LSS och räddningstjänsten ordnades praktiska visningar i skolans metodrum. Där fanns många möjligheter för blivande vård- och omsorgselever att se, fråga och höra representanterna berätta om sina yrken. Därefter besöktes den årliga vårdmässan som Skånes universitetssjukhus i Lund organiserar. En tävling i arbetsmarknadskunskap blev en rolig uppföljning av aktiviteten.

De berättar om de månatliga mötena med elevteamen där rektor, specialpedagog, skolsköterska, kurator och lärare träffas för att följa upp hur det går för eleverna. Det är vanligt att varje elev har en anpassad, individuell studieplan.

– Det är bättre att studera fyra år och få sin examen än att avsluta sin utbildning i förtid för att det inte fungerar med familjesituationen eller av andra anledningar, säger Bengt Göran Persson.

Han förtydligar att målsättningen för vård- och omsorgsprogrammet är att möjliggöra för eleverna att lyckas i skolan, få bra betyg och gå mot ett attraktivt yrke.

– Skolans status bygger på den interna kompetensen och branschens krav. Vi kommer inte att sänka kraven för att ta in fler elever, säger han.

Något som alla elever har gemensamt är att de vill jobba med människor. Möjligheterna efter avslutade studier inom vård- och omsorg är oerhört många, vilket sammanfattas i uttrycket: ”En dörr in, tusen dörrar ut”.

Söderslättsgymnasiet har ett nära samarbete med arbetslivet. Här deltar Mia Persson från vård- och omsorgsprogrammet i en övning tillsammans med Räddningstjänsten.

Söderslättsgymnasiet, Trelleborg

Söderslättsgymnasiet har cirka 1 100 ungdomselever för 12 nationella program, introduktionsprogram, elitfotbollsgymnasium och lokala konståknings-, musik-, ishockey- och basketgymnasium.

Besök soderslattsgymnasiet.se

Tips!

Praktisk yrkesorientering, prao har i princip bedrivits på samma sätt sedan många år tillbaka. Nu krävs nytänkande och anpassning till dagens lärande. Att tänka nytt är bra.

Senast ändrad: 17/01/20